
STUDIUM XIII (2020) 

Silvia-Cristina BAUMGARTEN* 
 
ÎNCEPUTURILE ȘI EVOLUȚIA TELEVIZIUNII ÎN STATELE DIN 

SPATELE CORTINEI DE FIER 
 
 

The outset and evolution of television in the states behind the Iron 
Curtain 

 

Abstract: Our paper discusses the evolution of national television in 
Communist states in the second half of the 20th century. After the Second World 
War, most of the eastern European states fell under the authority of the Soviet 
Union, so the beginnings of their national television programmes were marked by 
their Communist regimes. This study focuses on the evolution of each television, as 
well as on the similarities they all shared, such as the use of propaganda or 
censorship. Our main hypothesis is that media institutions from the states behind 
the Iron Curtain could not exist without proper cooperation between themselves. 
Programme exchange was an important aspect of their development, especially 
after the increase in broadcasting hours. The study offers a comparative outlook 
on the evolutions of each television network, by following the main sources on each 
individual case from the German Democratic Republic to Poland, Czechoslovakia, 
Hungary, Albania, Bulgaria, Yugoslavia, and Romania.  

 
Keywords: Cold War, Mass-media, Propaganda, Communism, 

Broadcasting 
*** 

Televiziunea a apărut în viețile locuitorilor statelor comuniste în plin 
proces de intensificare a conflictului dintre Est și Vest, care a urmat celui de-
al Doilea Război Mondial, conflict care s-a încheiat abia în anul 1991, odată 
cu prăbușirea Uniunii Sovietice. Chiar dacă actorii principali ai Războiului 
Rece au fost URSS și Statele Unite, rolul „jucătorilor” regionali nu a fost deloc 
de neglijat, iar confruntarea s-a desfășurat în toate mediile posibile, de la 
literatură la sport sau călătorii în spațiu. Televiziunea nu putea să fie o 
excepție, iar regimurile politice, deopotrivă democratice sau totalitare, au 
folosit-o în mod constant în această luptă pentru supremație1. Pentru statele 
din spatele Cortinei de Fier – Republica Democrată Germană, Cehoslovacia, 
Republica Populară Polonă, Republica Populară Ungară, Republica Populară 
Bulgară, Republica Populară Română, Albania, chiar și Iugoslavia – 

                                                             
* PhD Candidate, University of Bucharest, Romania; silvia-cristina.baumgarten@drd.unibuc.ro  
 

Date submitted: February 19th, 2021 
Revised version submitted: May 6th, 2021 
Final draft accepted: May 16th, 2021 

 
1 Heather L. Gumbert, Envisioning Socialism: Television and the Cold War in the German 
Democratic Republic, The University of Michigan Press, Michigan, 2014, p. 29.  



152                                                                                        Silvia-Cristina BAUMGARTEN 

 

televiziunea nu a fost doar un instrument pentru promovarea propriei 
ideologii, ci și un canal de comunicare prin care puteau fi combătute ideile și 
valorile occidentale.  

Mass-media avea avantajul de a putea trece dincolo de granițele 
țărilor, indiferent de care parte a Cortinei de Fier se aflau ele, iar televiziunile 
au avut un rol propagandistic în perioada Războiului Rece indiferent de tipul 
regimului politic pe care îl serveau. Dezvoltarea lor s-a aflat în strânsă 
legătură cu evoluția conflictului, existând o conexiune între deciziile luate în 
televiziunile naționale ale statelor comuniste și factorii de politică externă2. 
Spre deosebire de războaiele anterioare, unde lupta se dăduse pe câmpuri de 
bătălie tradiționale, Războiul Rece s-a dat și pe calea undelor folosite pentru 
transmisiunile televizate. Atât regimurile comuniste cât și cele occidentale își 
promovau pe această cale viziunile despre puterea economică și libertatea 
politică, reușitele societății vestice de tip capitalist, respectiv succesele 
comuniste și antifascismul.   

În această perioadă de pionierat a televiziunii în țările socialiste, dar 
și mai târziu, în al șaptelea și al optulea deceniu ale secolului XX, numărul 
de televizoare existente pe teritoriul unui stat poate fi considerat a fi un 
indicator relevant pentru situația economică a țării respective. Astfel, spre 
deosebire de Marea Britanie, principalul exponent european al culturii 
vestice, unde în 1953 1 locuitor din 24 dispunea de un televizor, majoritatea 
țărilor comuniste erau abia în faza experimentală, urmând ca televizorul să 
își depășească propria condiție de obiect de lux abia către mijlocul anilor 
’603. Dacă în țările vestice situația economică a fost reglată de implementarea 
Planului Marshall, statele comuniste se confruntau în continuare cu 
probleme economice. Totuși, guvernele acestor țări au investit sume 
generoase pentru a dezvolta televiziunea, astfel încât să o poată folosi pentru 
propagarea idealurilor comuniste.  

Din acest punct de vedere, cazul Republicii Democrate Germane a 
fost relevant pentru înțelegerea luptei pe calea undelor. Istoria televiziunii a 
început în spațiul german cu mulți ani înainte de cea de-a Doua Conflagrație 
Mondială, în anul 1929, atunci când au fost transmise primele imagini fără 
sunet. Testele efectuate în acel an în Germania s-au concretizat sub forma 
primului film de televiziune – Morgenstund hat Gold im Mund4 –, produs 
un an mai târziu. Specialiștii germani au reușit să combine imaginile și 
sunetele abia în anul 1934, iar regimul nazist nu a pregetat în a utiliza primul 

                                                             
2 Sven Grampp, „Watching Television, Picturing Outer Space and Observing the Observer 
Beyond: The first Manned Moon Landing as Seen on East and West German Television” în 
Kirsten Bönker, Julia Obertreis, Sven Grampp (ed.), Television Beyond and Across the Iron 
Curtain, Cambridge Scholars Publishing, 2016, p. 58.  
3 Siegfried Zielinski, Cinema and television as entr’actes in History, Amsterdam University 
Press, 1999, p. 201. 
4 Aforism al cărui echivalent în limba română este „Cine se scoală de dimineață, departe 
ajunge”.   



Începuturile şi evoluţiile televiziunii în statele din spatele Cortinei de Fier                                    153 

 

canal de televiziune (Paul Nipkow5) ca instrument de propagandă. 
Experimentele au fost încununate de succes, astfel încât Jocurile Olimpice 
de Vară din 1936 au putut fi transmise live, doar că sistemul de televiziune 
nu a putut fi lansat pe piață din cauza izbucnirii celui de-al Doilea Război 
Mondial6. După ce conflictul s-a încheiat, având același scop propagandistic, 
regimul comunist instaurat în Republica Democrată Germană a început 
construcția televiziunii în iunie 1950, în cartierul Adlershof din Berlin. În 
paralel, în Republica Federală Germania se făceau deja teste pentru primele 
programe televizate ale Televiziunii NWDR (Radiodifuzarea Germaniei 
Nord-Vestice). În RDG, testările au început abia în decembrie 1951, iar în 
aceeași lună a anului următor televiziunea a fost lansată pentru public, chiar 
în ziua aniversării liderului sovietic Iosif Vissarionovici Stalin7. 

Primele programe transmise în RDG nu au avut rolul de a transmite 
un mesaj politic coerent sau de a oferi o alternativă la emisiunile din RFG. 
Scopul principal al autorităților comuniste germane a fost acela de a porni 
transmisiunea cât mai repede, astfel încât să câștige teren în bătălia undelor 
de transmisie. Astfel, decizia de a începe transmisiunile televiziunii est-
germane nu a avut legătură cu valorile culturale sau ideologice ale regimului, 
ci a fost parte a luptei pe calea undelor, care a caracterizat începuturile 
Războiului Rece8. Chiar dacă exista o lege care interzicea în mod oficial acest 
lucru, locuitorii Germaniei comuniste nu puteau fi opriți să urmărească 
programele televiziunii vest-germane. Din acest motiv, programele de 
actualitate ale televiziunii din RDG erau judecate în mod foarte dur de către 
public, propaganda comunistă pierzându-și în scurt timp credibilitatea. 
Televiziunea din RDG era mai apreciată pentru emisiunile de divertisment 
decât pentru reportajele sau documentarele sale9. Cu toate acestea, de-a 
lungul timpului, televiziunea a reușit să devină o parte semnificativă a vieții 
cotidiene est-germane. În perioada 1959-1961 numărul orelor de difuzare a 
crescut de la 7 la 9 pe zi. Programul zilnic conținea atât emisiuni de interes 
pentru publicul larg, cât și ediții speciale dedicate unor grupuri specifice 
(precum elevii sau muncitorii). Perioada aceasta coincide cu începutul 
creșterii cererii pentru televizoare în RDG, în scurt timp existând un 
echilibru între numărul de televizoare deținute în cele două părți ale 
Germaniei. Dacă în RDG numărul cetățenilor care dețineau un televizor a 
crescut la aproximativ 1 milion, în Germania de Vest numărul lor se ridica în 
1960 la 3 milioane, în condițiile în care populația sa era de aproape trei ori 

                                                             
5 Paul Julius Gottlieb Nipkow (22 august 1860-24 august 1940) a fost tehnicianul care a 
inventat una dintre primele tehnologii de succes pentru transmisia de televiziune. 
6 Horace Newcomb (ed.), Encyclopedia of Television, ed. a II-a, vol.2, Fitzroy Dearborn, New 
York, 2004, p. 981. 
7 Judith Keilbach, „Campaigning Against West Germany: East German Television Coverage of 
the Eichmann Trial” în Kirsten Bönker, Julia Obertreis, Sven Grampp (ed.), vol. cit., p. 30.  
8 Heather Gumbert, Envisioning Socialism: Television and the Cold War in the German 
Democratic Republic, p. 14. 
9 Katja Kochanowski, Sascha Trültzsch, Reinhold Viehoff, „An Evening with Friends and 
Enemies” în Kirsten Bönker, Julia Obertreis, Sven Grampp (ed.), vol. cit., p. 81. 



154                                                                                        Silvia-Cristina BAUMGARTEN 

 

mai numeroasă decât cea din Republica Democrată Germană10. Văzând 
succesul de care se bucura televiziunea în RDG, cancelarul vest-german 
Konrad Adenauer a încercat să crească influența televiziunii vest-germane, 
creând un al doilea post (intitulat sugestiv Televiziunea Liberă), care avea ca 
scop prezentarea opiniilor guvernului din RFG. Ca răspuns, est-germanii au 
lansat la rândul lor, la 1 ianuarie 1961, un al doilea post de televiziune, care 
promova programe educaționale și culturale11. 

Chiar dacă în prima parte a anilor ’50 autoritățile din RDG au interzis 
vizionarea programelor televiziunii din Republica Federală Germania, ele au 
realizat în scurt timp că își pot folosi propria televiziune pentru a se adresa 
în mod direct nu doar cetățenilor lor, ci și locuitorilor Germaniei de Vest. Din 
acest motiv au fost introduse câteva emisiuni dedicate direct populației din 
RFG, care erau transmise noaptea. Aceste programe conțineau reportaje din 
RDG și celelalte țări din blocul socialist, dar și comentarii asupra știrilor de 
seară prezentate la Televiziunea din RFG12. Ca reacție la lansarea Rote Optik 
(Optica Roșie), emisiune prezentată de Thilo Koch13, care analiza reportajele 
televiziunii est-germane, a apărut în anul 1960 Der Schwartze Kanal 
(Canalul Negru). Seria de programe propagandistice prezentată de Karl-
Eduard von Schnitzler14 prelua reportajele de la televiziunea din RFG și le 
nara din perspectivă comunistă15. Începând de la finalul celui de-al șaptelea 
deceniu, în ciuda permanentelor șicane, cele două televiziuni est și vest 
germane au reușit să colaboreze, făcând diverse schimburi de programe. În 
acest context televiziunea est-germană a adoptat concepte, genuri și 
producții ale televiziunii din Republica Federală într-o perioadă în care 
ambele state pretindeau să fie unicul reprezentant legitim al poporului 
german16. 

Începuturile televiziunii poloneze datează tot din perioada 
interbelică, din anul 1937, dar, la fel ca în cazul celorlalte țări din spatele 
Cortinei de Fier, cel de-al Doilea Război Mondial și condițiile economice din 
perioada imediat următoare, datorate aflării în sfera de influență a Uniunii 
Sovietice, au întrerupt evoluția infrastructurii de profil17. Testele au 
reînceput în luna octombrie a anului 1952 și au marcat lansarea Televiziunii 

                                                             
10 Heather Gumbert, Envisioning Socialism, pp. 82-83.  
11 Horace Newcomb (ed.), Encyclopedia of Television, vol. 2, p. 982. 
12 Heather Gumbert, Envisioning Socialism, p. 90. 
13 Thilo Koch (20 septembrie 1920 - 12 septembrie 2006) a fost un jurnalist și realizator de 
televiziune din RFG. 
14 Karl-Eduard von Schitzler (28 aprilie 1918 - 20 septembrie 2001) a fost un cunoscut 
jurnalist german, comentator-șef al programului de televiziune din RDG. 
15 Andreas Grape, Die digitalisierten Sendemanuskripte – Der Schwarze Kanal 1960-1989, 
http://sk.dra.de/ [22.12.2020]. 
16 Judith Keilbach, „Campaigning Against West Germany: East German Television Coverage 
of the Eichmann Trial”, pp. 26-27. 
17 Anikó Imre, „Adventures in Early Socialist Television Edutainment” în Timothy Havens, 
Anikó Imre, Katalin Lustyik (ed.), Popular Television in Eastern Europe During and Since 
Socialism, Routledge, New York, 2013, p. 33. 



Începuturile şi evoluţiile televiziunii în statele din spatele Cortinei de Fier                                    155 

 

Poloneze TVP. În perioada următoare, transmisiunile au avut loc în fiecare 
zi de vineri, durând aproximativ o oră. Televiziunea poloneză s-a dezvoltat 
cu pași mici până în anul 1956, atunci când în luna mai a fost inaugurat 
Centrul de Televiziune din Varșovia și, conform trendului european, 
televiziunea s-a extins și către alte orașe. Începând din anul 1957 polonezii 
au beneficiat de câteva ore de transmisiune timp de 5 zile în fiecare 
săptămână. Televiziunea Poloneză a început să transmită în fiecare zi a 
săptămânii abia în 1961. Spre deosebire de televiziunile altor țări din blocul 
estic, televiziunea Republicii Populare Polone a transmis filme și seriale 
vestice încă din această perioadă de început a deceniului al șaptelea. Totuși, 
elementele propagandistice nu au lipsit. Autoritățile comuniste poloneze au 
intuit potențialul televiziunii de a deveni un bun instrument ideologic abia 
către finalul anilor ’50. În 1958 a fost lansată Diziennik TV, principala 
emisiune de știri poloneză, care a rezistat până în anul 1990. Rolul său era 
acela de a promova valorile ideologice ale regimului și de a prezenta 
evenimentele interne și externe în lumina dorită de conducerea comunistă a 
Republicii Populare Polone18. Către finalul deceniului numărul abonaților a 
crescut semnificativ, transformând televiziunea într-un canal mass-media 
relevant pentru populație, și implicit crescându-i influența și rolul de 
instrument propagandistic pus în slujba regimului comunist. Dacă în anul 
1955 doar 6,1% din populație se putea bucura de programele televiziunii, în 
1960 procentul depășea deja jumătate din numărul populației, crescând la 
54,7%. În anul 1968 nu mai puțin de 78,8% dintre cetățenii polonezi 
urmăreau programele televiziunii din Varșovia19. Lucrul acesta s-a datorat și 
varietății emisiunilor, situația televiziunii din Polonia fiind ceva mai fericită 
decât cea a televiziunilor altor state comuniste. În 1968, un diplomat 
american care lucra la consulatul din Poznan a raportat că cetățenii polonezi 
puteau să urmărească la televiziunea națională serii americane precum 
Bonanza20 sau Bewitched21 și filmul Billy Rose’s Jumbo22 în aceeași zi, 
sugerând că autoritățile permit difuzarea unor astfel de programe vestice 
pentru a determina populația să renunțe la a participa la sărbătorile 
religioase tradiționale23. Chiar și așa, spre deosebire de alte televiziuni ale 
statelor din spatele Cortinei de Fier, în cazul celei poloneze elementul 
ideologic nu a fost resimțit la fel de pregnant. Spectatorii puteau urmări 
seara, în intervalul de maximă audiență, nu doar știri înțesate de 
propagandă, ci și programe culturale, precum emisiunea Pegaz, care aducea 

                                                             
18 Horace Newcomb (ed.), Encyclopedia of Television, vol.3, p. 1774. 
19 Jan Loboda, „The Diffusion of Television in Poland” în Economic Geography, vol. 50, nr. 1, 
1975, p. 70. 
20 Serial western produs de NBC în perioada 1959-1973. 
21 Serial de comedie produs de ABC în perioada 1964-1972. 
22 Film de comedie lansat în anul 1962. 
23 Sabina Mihelj, „Television Entertainment in Socialist Eastern Europe: Between Cold War 
Politics and Global Developments” în Timothy Havens, Anikó Imre, Katalin Lustyik (ed.), vol. 
cit., p. 17. 



156                                                                                        Silvia-Cristina BAUMGARTEN 

 

în fața publicului informații despre artă, filme sau cărți. Pentru a-i atrage pe 
telespectatorii tineri, la finalul emisiunii erau prezentate secvențe cu artiști 
străini precum Marlene Dietrich sau Rolling Stones24. 

În ceea ce privește cazul Cehoslovaciei, situația a fost asemănătoare 
cu cele ale Germaniei de Est și Poloniei, a Doua Conflagrație Mondială 
întrerupând experimentele legate de televiziune efectuate în perioada 
interbelică. Testele au reînceput abia în anul 1948, urmând ca în luna mai a 
anului 1953 să fie înființată televiziunea cehoslovacă, denumită în limba cehă 
Československá Televize și în limba slovacă Československá televízia25. 
Inițial, ea transmitea doar 3 zile pe săptămână, însă începând din luna 
noiembrie numărul zilelor de transmisiune a crescut la 426. Televiziunea a 
început să transmită 7 zile pe săptămână abia în anul 1958, Guvernul 
Cehoslovaciei menținând permanent controlul strict asupra știrilor și 
informațiilor, cenzura fiind o practică obișnuită, la fel ca în celelalte state din 
blocul comunist. Totuși, în anul 1968, în timpul Primăverii de la Praga, s-a 
renunțat la multe dintre restricții, iar televiziunea a transmis informații în 
timp real, chiar și în timpul invaziei sovietice și a trupelor statelor semnatare 
ale Pactului de la Varșovia27.  

În istoria recentă a Cehoslovaciei perioada cuprinsă între 1969 și 
1989 a purtat numele de „normalizare”, fiind caracterizată de restaurarea 
regimului comunist și stoparea regimului de liberalizare. În timpul acestui 
proces de „normalizare” televiziunea cehoslovacă s-a întors la statutul său de 
instrument propagandistic pentru încă două decenii. De altfel, în ziua de 10 
mai 1970 a fost lansat un al doilea canal (ČST TV2), lucru care s-a întâmplat 
și datorită cererii de noi programe, care venea pe fondul creșterii vânzărilor 
la televizoare. Dacă în 1960  exista un televizor la 95,8 locuitori, zece ani mai 
târziu, în 1970, raportul era de un televizor la 4,6 locuitori28. Programele 
televiziunii au fost puse sub atentă monitorizare, departamentul de Mass 
Media având obligația de a lucra în permanență la planul tematic ideologic29. 
La fel ca în celelalte state socialiste, televiziunea cehoslovacă a fost pusă în 
slujba regimului și a conducătorilor săi.  

În ciuda evenimentelor sângeroase din toamna anului 1956, una 
dintre televiziunile care au beneficiat de o mare diversitate a emisiunilor și o 
deschidere amplă către programele vestice a aparținut Republicii Populare 
Ungare, A Magyar Televízió - MTV. Fiind una dintre țările care și-au lansat 
televiziunea către finalul anilor ’50, Ungaria comunistă a reușit să mențină 

                                                             
24 Anikó Imre, TV Socialism, Duke University Press, Londra, 2016, p. 52.  
25 Idem, „Adventures in Early Socialist Television Edutainment”, p. 46. 
26 Czechoslovack Television until 1992, ceskatelevize.cz/vse-o-ct/historie/ceskoslovenska-
televize/prehistorie/ [22.12.2020]. 
27 Eli Noam, Television in Europe, Oxford University Press, 1991, p. 281. 
28 Sabina Mihelj, „Television Entertainment in Socialist Eastern Europe: Between Cold War 
Politics and Global Developments”, p. 22.  
29 Irene Reifová, „A study in the history of meaning-making: Watching socialist television 
serials in the former Czechoslovakia” în European Journal of Communication, 2015, vol. 30, 
p. 85.  



Începuturile şi evoluţiile televiziunii în statele din spatele Cortinei de Fier                                    157 

 

un grad ridicat de liberalizare în cadrul programelor televizate30. Deși testele 
inițiale au avut loc în anul 1936, prima transmisiune a MTV a avut loc în ziua 
de 1 mai 1957, după ce timp de trei ani, în intervalul 1954-1957, s-au făcut 
pregătirile necesare. Conducerea nou-înființatei televiziuni a simțit la scurt 
timp nevoia pregnantă de cooperare regională, așa că încă din anul 1957 a 
propus primul schimb de programe de televiziune care a avut loc în blocul 
estic. Sub numele Interviziunea31, Cehoslovacia, Republica Populară Polonă, 
Republica Populară Ungară și Republica Democrată Germană au început să 
colaboreze, făcând schimb de producții tv32. Tot în același an, MTV a fost 
pusă sub conducerea Departamentului Radioului Maghiar, abia mai târziu 
urmând să beneficieze de o conducere proprie. Transmisiunile regulate au 
început un an mai târziu, în 1958, anterior televiziunea transmițând doar 3 
zile pe săptămână, dintre care două erau dedicate filmelor, iar a treia 
teatrului și emisiunilor sportive. Chiar dacă și-a început activitatea mai 
târziu, Televiziunea Maghiară a fost una dintre primele televiziuni din 
spatele Cortinei de Fier care au transmis în culori, eveniment care s-a 
întâmplat în anul 1969. Numărul abonaților a crescut într-un ritm susținut, 
de la 80.000 de abonați în 1960, ajungând la 1 milion de abonați în doar 
șapte ani. Până în anul 1972 televiziunea devenise disponibilă pentru 
locuitorii din 80-87% din teritoriul țării, acela fiind și anul lansării celei de-
a doua televiziuni naționale în Ungaria socialistă33. În ceea ce privește 
ponderea programelor aduse în fața telespectatorilor, la începutul anilor ’70 
doar 25% din transmisiunile MTV se încadrau în tematica politică sau 
economică, spre deosebire de cazul Poloniei, de exemplu, unde programele 
cu conținut ideologic ocupau 45% din timpul de emisie. Celelalte procente 
erau împărțite între emisiunile culturale sau de divertisment și programele 
educative. Din totalul emisiunilor, 14,9% proveneau din schimburile 
internaționale. Din rândul acestora făceau parte și cele mai urmărite 
transmisiuni, două serii polițiste care s-au bucurat de un mare succes în 
Republica Populară Ungară34. 

Una dintre țările ale căror transmisiuni de televiziune au fost 
puternic afectate de germenul propagandistic sovietic a fost БНТ, 
televiziunea națională a Republicii Populare Bulgare. Faza de experimente în 
vederea înființării unei televiziuni pe teritoriul bulgar a început în anul 1954, 
însă transmisiunile regulate au început abia în anul 1959, cu ocazia 
aniversării Revoluției din 191735. Data de naștere a televiziunii bulgare a fost 
considerată ziua de 26 decembrie 1959. Transmisiunea din acea zi a fost 
împărțită în trei părți distincte. Cea dintâi a constat în discursuri ale 
oficialilor comuniști și acordarea de premii pentru muncitorii care lucraseră 

                                                             
30 Horace Newcomb (ed.), Encyclopedia of Television, vol. 2, p. 1150.  
31 Sistem de transmitere a programelor de televiziune între țările socialiste.  
32 Anikó Imre, „Adventures in Early Socialist Television Edutainment”, p. 33. 
33 Eli Noam, Television in Europe, p. 285.  
34 Anikó Imre, TV Socialism, p. 42. 
35 Eli Noam, Television in Europe, p. 282.   



158                                                                                        Silvia-Cristina BAUMGARTEN 

 

la construcția clădirii televiziunii, urmând ca mai apoi să fie prezentate 
mesaje de felicitare din partea celorlalte țări socialiste. Celelalte două părți 
au constat într-un concert festiv și un film realizat în co-producție sovieto-
bulgară.  

În ciuda succesului pe care l-a avut televiziunea după lansarea sa, 
radioul bulgar a reușit să își mențină supremația în rândul canalelor de 
comunicare pe tot parcursul celui de-al șaptelea deceniu, lucru datorat și 
faptului că în primii ani de existență televiziunea transmitea doar în capitală 
și în zonele limitrofe, abia mai târziu extinzându-se către restul teritoriului. 
Emisiunile sale s-au înscris în efortul autorităților de promovare a ideologiei 
comuniste, conținuturile fiind înțesate de propagandă36. Transmisiunile 
zilnice au început abia în anul 1965, Bulgaria comunistă având cel mai ridicat 
nivel de import al materialelor video, aproximativ 45% dintre programele 
sale fiind preluate de la celelalte televiziuni socialiste. Cele mai multe au 
provenit din Uniunea Sovietică, televiziunea bulgară transmițând în fiecare 
vineri (dimineața în intervalul 10:00-12:30 și seara între 17:00 și 23:00) 
emisiunea Vinerea Sovietică, program care includea preluări fără traducere 
ale televiziunii naționale sovietice. Cu toate acestea, telespectatorii bulgari 
au fost printre puținii cetățeni ai unei țări din blocul comunist care s-au putut 
bucura de transmisiunea în direct a aselenizării, în luna iulie a anului 196937. 
Dacă în perioada 1962-1973 televiziunea a fost abia în perioada sa de 
dezvoltare, deținând doar trei studiouri regionale, ea s-a extins, și în 1975 a 
apărut un al doilea canal de televiziune bulgar38. 

Un caz aparte în rândul televiziunilor socialiste a fost reprezentat de 
Radio Televizioni Shqiptar, adică radioteleviziunea albaneză. Ea a fost 
ultima înființată, perioada de testare durând mai mult decât în cazul 
celorlalte televiziuni socialiste. Primele transmisiuni experimentale au avut 
loc în 29 aprilie 1960 la Centrul Experimental de Televiziune, utilizându-se 
echipament donat de Uniunea Sovietică și Republica Democrată Germană. 
Întregul personal al nou-înființatei televiziuni a numărat doar cinci oameni: 
trei tehnicieni, un cameraman și un editor care era totodată și prezentator. 
Timp de cinci ani, programele televiziunii albaneze au fost transmise doar 3 
zile pe săptămână, iar semnalul a fost receptat doar în zona capitalei Tirana 
și a orașului Durrës. Abia în anul 1971 televiziunea albaneză a început să 
transmită zilnic. Programul era însă unul scurt, desfășurându-se în intervalul 

                                                             
36 Bissera Zankova, „The media in Bulgaria during communism and their transformation into 
democratic institutions” în Open Society Archives at Central European University, 2005, p.1. 
37 M. Raicheva-Stover, E. Ibroscheva, „East Meets West: The cultural History of Television in 
Bulgaria” în View Journal of European Television History and Culture, vol. 6, nr. 11, 2017, p. 
6. 
38 Eli Noam, Television in Europe, p. 282.    



Începuturile şi evoluţiile televiziunii în statele din spatele Cortinei de Fier                                    159 

 

18:00-21:00. Sâmbăta a fost singura zi în care, în această perioadă, 
programele televizate au fost prezente și în timpul dimineții39.  

Spre deosebire de Bulgaria, în cazul Albaniei televiziunea națională 
nu a jucat rolul de instrument de propagandă sovietică pentru că, la un an 
după primele transmisiuni, Albania s-a aflat în plin conflict cu URSS. În 
decembrie 1961 cele două state au rupt relațiile diplomatice, eveniment care 
a dus la încetarea participării Albaniei la activitatea Organizației Tratatului 
de la Varșovia40. Din acest motiv țara s-a aflat în izolare față de restul statelor 
socialiste, fapt care a afectat în mod direct și activitatea televiziunii albaneze, 
care nu a beneficiat de schimburile de programe practicate în cadrul 
Interviziunii. Totuși, în ciuda politicii izolaționiste, albanezii din anumite 
regiuni au beneficiat de informațiile provenite din emisiunile altor televiziuni 
(precum televiziunile din Italia, Grecia sau Iugoslavia) al căror semnal putea 
fi receptat în regiunile de graniță41. 

Cea din urmă țară a avut la rândul său o situație atipică în rândul 
statelor comuniste. După cel de-al Doilea Război Mondial, Republica 
Socialistă Federativă Iugoslavia s-a aflat în conflict cu Uniunea Sovietică. 
Neînțelegerile s-au atenuat în anul 1955, după ce la conducerea statului 
sovietic a venit Nikita Hrușciov, dar Iugoslavia a continuat să fie o excepție 
în rândul statelor comuniste. Pe plan intern, societatea iugoslavă și-a depășit 
statutul de societate tradițional agrară, evoluând către o societate 
industrializată foarte bine dezvoltată. Evoluția aceasta a avut efecte directe 
în procesele de urbanizare, electrificare, construcție de infrastructură, 
afectând pozitiv calitatea vieții cetățenilor42. În acest context, Iugoslavia s-a 
bucurat și de cea mai independentă televiziune din Estul Europei, 
Jugoslovenska Radio Televizija (RTV), care a avut o organizare diferită de 
cea centralizată a celorlalte televiziuni ale țărilor comuniste. Având în 
componența sa șase republici, Republica Socialistă Federativă Iugoslavia a 
avut nu mai puțin de opt organizații de televiziune: în Belgrad, Zagreb, 
Ljubljana, Sarajevo, Skopje, Titograd43, Novi Sad și Priștina. Primele 
transmisiuni de televiziune din Iugoslavia au fost făcute în actuala capitală a 
Croației, Zagreb, în anul 1956. Au urmat în 1958 RTV Belgrad și RTV 
Ljubljana, iar în anul 1964 a transmis pentru prima dată televiziunea din 
Skopje. În anul 1969 s-a lansat postul RTV Sarajevo și, doi ani mai târziu, 
RTV Titograd. Ultimele stații de televiziune iugoslave, RTV Novi Sad și RTV 

                                                             
39 Idrit Idrizi, „«Magic Apparatus» and «Window to the Foreign World»? The Impact of 
Television and Foreign Broadcasts on Society and State-Society Relations in Socialist Albania” 
în Kirsten Bönker, Julia Obertreis, Sven Grampp (ed.), vol. cit., p. 231.  
40 Mircea Serediuc, Petre Opriș, „Retragerea Albaniei din cadrul Organizației Tratatului de la 
Varșovia” în Horia Dumitrescu (coord.), Omagiu istoricului Florin Constantiniu, Pallas, 
Focșani, 2003, pp. 734-735. 
41 Idrit Idrizi, „«Magic Apparatus» and «Window to the Foreign World»?...”, p. 232. 
42 Judith Keilbach, „The Socialist Family Sitcom: Theatre at Home (Socialist Federal Republic 
of Yugoslavia 1972 – Republic of Serbia 2007)” în Kirsten Bönker, Julia Obertreis, Sven 
Grampp (ed.), vol. cit., p. 126.   
43 În prezent Podgorica/Podgorița, capitala Muntenegrului.  



160                                                                                        Silvia-Cristina BAUMGARTEN 

 

Priștina, și-au început activitatea în 1975. Cele opt centre RTV au transmis 
în zece limbi diferite, printre care și engleza, limba în care erau majoritatea 
emisiunilor importate44. Până în anul 1965 televiziunile au transmis doar 6 
zile pe săptămână, dintre care 3 zile dedicate programelor proprii și 3 
programelor preluate din Italia și Austria. Începând din 1965 gradul de 
dezvoltare le-a permis să transmită 7 zile din 7. În întreaga perioadă a anilor 
’60 televiziunea iugoslavă a fost marcată de câștigarea unei independențe 
organizaționale și financiare, bazându-se mai mult pe câștigurile produse de 
publicitate decât pe fondurile oferite de stat. Iugoslavia a fost singura ţară 
comunistă a cărei televiziune a făcut parte din Uniunea Europeană de Radio 
și Televiziune45, participând la schimburile de programe și transmițând chiar 
și concursul de muzică ușoară Eurovision. În ciuda faptului că programele 
televiziunii iugoslave nu aveau elemente propagandistice pregnante, au 
existat și emisiuni propagandistice, de o mai mare finețe decât în cazul 
celorlalte televiziuni din blocul estic. Libertatea de exprimare pe care au 
avut-o realizatorii emisiunilor iugoslave le-a permis să lanseze adevărate 
talk-show-uri, în care erau dezbătute probleme sociale grave, aducând 
laolaltă membri ai clasei muncitoare, ai elitelor economice și ai clasei 
politice46. 

Televiziunile naționale din statele comuniste și-au început activitatea 
pe parcursul celui de-al șaselea deceniu al secolului XX, începuturile 
desfășurându-se sub forma unui șir de programe experimentale. Abia după 
câțiva ani de existență, fiecare dintre televiziunile amintite a reușit să își 
profesionalizeze transmisiunile, îmbunătățindu-le atât conținutul cât și 
forma. De cele mai multe ori, pe parcursul anilor ’60 și la începutul anilor 
’70, televiziunea a fost o oglindă a politicii interne a statului în care și-a 
desfășurat activitatea, transmițând fidel viziunea autorităților fie că 
discursul era unul profund propagandistic sau, din contră, unul lipsit de 
influențe ideologice. Nivelul de performanță al programelor de televiziune 
din statele socialiste s-a aflat în strânsă legătură cu evoluția economică a 
fiecărei țări, reflectată atât în puterea de cumpărare a televizoarelor de către 
locuitori, cât și în echipamentele tehnice folosite.  

Pe măsură ce numărul orelor de emisie a crescut, televiziunile au fost 
obligate să preia programe din afara țării, pentru a-și completa necesarul de 
emisie și pentru a putea transmite programe de calitate și pe un al doilea 
canal. Indiferent de care parte a Cortinei de Fier s-au aflat, statele europene 

                                                             
44 Eli Noam, Television in Europe, p. 283.   
45 European Broadcasting Union a fost înființată în ziua de 12 februarie 1950 și este, chiar și 
în prezent, cea mai importantă alianță din lume a entităților mass-media. 
46 Sabina Mihelj, TV in Yugoslavia, lboro.ac.uk/subjects/communication-
media/research/research-projects/screening-socialism/television-histories/tvinyugoslavia/ 
[22.12.2020]. 



Începuturile şi evoluţiile televiziunii în statele din spatele Cortinei de Fier                                    161 

 

au început încă din anii ’60 să preia emisiuni și seriale americane47. Deși o 
mare parte dintre importuri a provenit de la Uniunea Sovietică și de la restul 
statelor socialiste, programele preluate de la televiziunile vestice nu au fost 
nicidecum neglijabile. În anul 1970 12% dintre emisiunile televiziunii 
maghiare A Magyar Televízió au provenit din Marea Britanie, 10% din 
Franța și 10% din Germania de Vest. În cazul televiziunii iugoslave, 80% 
dintre programele importate au provenit din afara blocului estic. Din acest 
procent, mai bine de 40% au fost emisiuni americane. România Socialistă s-
a aflat și ea printre țările care au importat programe din Statele Unite ale 
Americii, printre ele numărându-se Flipper48 sau Mannix49. În cazul 
Republicii Populare Polone, peste 17% din programe au fost importate, în 
timp ce 30% dintre programele RDG şi 24% dintre programele Cehoslovaciei 
au avut origine străină50. Situația s-a menținut pentru că importurile au fost 
vitale pentru evoluția televiziunilor socialiste, având în vedere costurile 
ridicate pe care le implica realizarea unor producții autohtone.  

Pentru a asigura conținut pentru televiziunile naționale, statele 
comuniste au apelat la trei strategii diferite, pe care le-au folosit de cele mai 
multe ori în paralel. Cea dintâi a constat în a-și îmbogăți programul prin 
schimburi cu celelalte televiziuni, a doua în cumpărarea producțiilor străine, 
cea din urmă în vânzarea producțiilor către televiziunile occidentale, pentru 
a primi valută pe care mai târziu să o reinvestească în cumpărarea 
programelor din statele vestice. Schimbările au fost reglementate prin 
instituții precum Uniunea Europeană de Radio și Televiziune (EBU) și 
Organizația Internațională de Radio și Televiziune (OIRT)51, deopotrivă 
televiziunile estice și cele vestice cooperând în ciuda confruntării ideologice. 
Schimburile nu s-au rezumat doar la producțiile de televiziune; s-au creat căi 
de colaborare între oficiali și schimburi de experiență pentru tehnicienii și 
inginerii care lucrau în televiziunile naționale ale statelor socialiste. În 
paralele s-a dezvoltat și rețeaua de vânzare-cumpărare a producțiilor de 
televiziune, în special a serialelor. Fie că a fost vorba de târgurile de 
televiziune precum Sesiunile ecranizărilor EBU și Teleforumul OIRT sau de 
festivalurile Premiul Tinereții52, Premiul Dunării53, Festivalul Internațional 

                                                             
47 Andreas Fickers, „Looking East – Watching West? On the Asymmetrical Interdependences 
of Cold War European Communication Spaces” în Kirsten Bönker, Julia Obertreis, Sven 
Grampp (ed.), vol. cit., p. 3. 
48 Film american lansat în anul 1963, în regia lui James B. Clark.  
49 Serial TV american polițist, produs pentru CBS între anii 1967 și 1975. 
50 Sabina Mihelj, „Television Entertainment in Socialist Eastern Europe: Between Cold War 
Politics and Global Developments”, pp. 15-16.  
51 Organizația Internațională de Radio și Televiziune este o rețea a radiourilor și televiziunilor 
din Europa de Est,  înființată în 28 iunie 1946, având scopul de a asigura schimburile de 
informații necesare radiodifuzării.  
52 Prix de Jeunesse – festival de televiziune desfășurat la München, în Germania, a cărui primă 
ediție a avut loc în anul 1964.   
53 Prix Danube – festival internațional bianual de programe pentru copii și tineri, înființat în 
1971, desfășurat în Cehoslovacia, în prezent în Slovacia. 



162                                                                                        Silvia-Cristina BAUMGARTEN 

 

de Televiziune de la Praga54, precum și de festivalurile europene de film de la 
Cannes, Veneția, Berlin, Monte Carlo sau Karlovy Vary, toate s-au 
transformat în adevărate arene în care s-a orchestrat schimbul de programe. 
Deși în mod oficial scopul lor a fost acela de a prezenta producțiile europene, 
în realitate aceste festivaluri au oferit cadrul perfect pentru tranzacțiile cu 
producții de televiziune americane55. În ciuda confruntării ideologice dintre 
sovietici și americani, celelalte state socialiste din Europa au utilizat toate 
mijloacele disponibile pentru a-și completa programele de televiziune, 
apelând frecvent la producțiile vestice. În ceea ce privește cazul românesc, 
participarea la astfel de târguri și festivaluri a fost foarte importantă, mai ales 
în contextul lansării celui de-al doilea post, TVR2, în anul 1968. De altfel, 
trebuie avut în vedere că autoritățile din România au permis transmiterea de 
producții americane la Televiziunea Română cu scopul de a sublinia 
autonomia pe care și-au dorit-o față de Uniunea Sovietică.   

Schimbul de programe nu a fost nicidecum singura oportunitate de a 
colabora a televiziunilor din statele socialiste. Competițiile internaționale de 
muzică ușoară organizate începând din anii ’60 au fost adevărate desfășurări 
de forțe, atât din partea țărilor gazdă, cât și din partea delegațiilor 
participante. În majoritatea cazurilor televiziunile au avut un rol foarte 
important în funcționarea acestor competiții, care au fost la rândul lor un 
bun prilej pentru a colabora în vederea schimburilor de programe. Deși în 
contradicție cu rigorile ideologiei promovate de statele socialiste, prezența în 
juriu a unor personalități ale televiziunilor vestice a fost o constantă a acestor 
festivaluri muzicale. În Republica Populară Ungară prima manifestare 
culturală de acest gen a avut loc în 1966. Festivalul de Muzică Pop 
(Táncdalfesztivál) a fost organizat de televiziunea maghiară și a numărat 15 
ediții, dintre care 10 s-au desfășurat înainte de căderea regimului comunist. 
Festivalul a avut un succes enorm în rândul publicului maghiar, dar a stârnit 
și numeroase controverse, în special în mediul rural, din cauza aerului 
occidental pe care îl aveau momentele artistice. Unul dintre cele mai 
cunoscute astfel de concursuri de muzică ușoară desfășurate în spatele 
Cortinei de Fier a fost Festivalul Sopot, organizat anual de televiziunea 
poloneză începând din anul 1961. Câștigătorii au provenit atât din țări 
socialiste cât și din țări occidentale, festivalul fiind considerat a fi varianta 
estică a Concursului Muzical Eurovision56. Republica Populară Bulgară a 
avut la rândul său un astfel de festival, care a fost intitulat Orhideea de Aur 
și s-a desfășurat în orașul Varna, iar Republica Socialistă Cehoslovacă a 
organizat până în anul 1968 Festivalul Lira de Aur. Finalul acestuia a coincis 
cu începutul competiției Cerbul de Aur, festival organizat de Televiziunea 

                                                             
54 Golden Prague – festival internațional de televiziune desfășurat în Cehoslovacia, în prezent 
în Cehia.  
55 Andreas Fickers, „Looking East – Watching West? On the Asymmetrical Interdependences 
of Cold War European Communication Spaces”, pp. 13-15.  
56 Competiție anuală desfășurată între țările care fac parte din Uniunea Europeană de Radio 
și Televiziune. Prima ediție a avut loc pe 24 mai 1956 în orașul Lugano din Elveția.  



Începuturile şi evoluţiile televiziunii în statele din spatele Cortinei de Fier                                    163 

 

Română anual în perioada 1969-1971, care a strâns vedete ale muzicii 
europene și delegații ale televiziunilor estice și vestice deopotrivă57. 
Desfășurarea acestor festivaluri de muzică, organizate de televiziunile 
naționale, s-a aflat permanent în strânsă legătură cu situația politică internă 
a fiecăreia dintre țările-gazdă, dar și cu cea externă, competițiile fiind în 
special influențate de raporturile statelor socialiste față de Uniunea 
Sovietică. În cazul Cehoslovaciei, festivalul Lira de Aur a încetat să mai existe 
după intervenția din august 1968 a trupelor Tratatului de la Varșovia, în timp 
ce în Republica Socialistă România festivalul Cerbul de Aur a luat naștere 
tocmai în contextul politicii de distanțare a regimului de la București față de 
Uniunea Sovietică.  

Dacă înființarea Televiziunii Române în anul 1956 s-a încadrat într-
un amplu proces de introducere a televiziunii în toate țările blocului socialist, 
modul în care a evoluat TVR la începutul celui de-al optulea deceniu al 
secolului XX a fost unul propriu, fiind condus mai mult de agenda personală 
a liderului comunist Nicolae Ceaușescu decât de influențele externe. La fel ca 
alte televiziuni naționale ale unor țări comuniste, Televiziunea Română a 
participat frecvent la schimburile de programe pentru a-și completa 
necesarul de emisie și pentru a-și îmbunătăți transmisiunile. Producțiile 
vestice au jucat un rol important în evoluția Televiziunii Române, care nu a 
renunțat la transmiterea lor chiar dacă, ideologic vorbind, prezența acestora 
în grila de programe nu a fost în concordanță nici cu politica regimului, nici 
cu punctele de vedere exprimate de Ceaușescu în Tezele din iulie. 
Televiziunea Română a fost dependentă de programele străine, fie ele 
reportaje, filme, seriale, desene animate, ori transmisiuni ale unor 
evenimente artistice sau sportive, pentru a-și îndeplini rolul de promotor al 
viziunii Partidului Comunist Român.  
 

                                                             
57 Anikó Imre, TV Socialism, pp. 91-92. 


